Sunday, October 30, 2011

Bajet PR Bajet Mat Jenin



Pada awal Oktober lalu, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah membentangkan Bajet Pakatan Rakyat 2012.Bajet 2012 yang dibentangkan oleh beliau adalah tidak berasas dan tidak boleh dipercayai oleh  rakyat Malaysia kerana tidak berdasarkan fakta-fakta yang betul dan diluluskan oleh kabinet.
Pakatan Rakyat (PR) telah memperuntukan jumlah keseluruhan belanjawan sebanyak RM220 billion dan menurut mereka ianya adalah untuk kesejahteraan rakyat. Mereka dengan amat yakin menyatakan ianya sebagai penanda aras dan penimbal balik kepada bajet kerajaan Barisan Nasional. Kononnya fokus utama mereka adalah untuk membantu rakyat mengharungi suasana ekonomi yang semakin terhimpit.PR berkeyakinan untuk mengekang defisit pada kadar 4.4% daripada KDNK yang melibatkan penjimatan perbelanjaan sebanyak RM 14billion dari kadar yang dibelanjakan oleh BN.
Kita menjangkakan bahawa pembentangan ini hanyalah janji kosong mereka demi meraih kembali sokongan rakyat Malaysia terhadap mereka selepas beberapa insiden dan isu sensitif dibangkitkan sebelum itu yang mengakibatkan rakyat khususnya penyokong mereka sendiri sudah hilang sabar dan tidak yakin lagi dengan perjuangan sonsang mereka yang kononnya perjuangan untuk rakyat tetapi ia sekadar perjuangan untuk Anwar Ibrahim  dan DAP. PAS tidak dilihat sebagai prominent parti lagi didalam Pakatan Rakyat selepas hala tuju perjuangan parti mereka kerap kali dikritik oleh rakan sebantal mereka ,DAP yang sememangnya tidak suka akan perjuangan mengangkat martabat Islam.Justeru,PAS hanyalah dijadikan sebagai alat untuk meraih sokongan masyarakat melayu  dan membantu PR dalam pilihan raya sahaja .Lihatlah dalam isu hudud, PR menolak pelaksanaan hudud dan PAS akur tanpa sebarang bantahan .
Oleh yang demikian,pembentangan belanjawan Mat Jenin ini hanya bakal menjadi platform bagi mereka untuk menghentam dan mengkritik dasar-dasar kerajaan  dan percubaan mengangkat belanjawan mereka sebagai yang terbaik dan perlu diterima oleh semua rakyat Malaysia. Disebalik perjuangan kononnya membela rakyat, mereka mempunyai agenda untuk merampas Malaysia dengan apa cara membohongi rakyat secara berterusan.
            Antara inti pati belanjawan yang berupa khayalan ini adalah seperti ingin melaksanakan             bayaran bonus warga emas yang layak sebanyak RM1000 setahun , bayaran suri rumah sebanyak RM 1000 setahun, bayaran tambahan isi rumah di dalam kategori miskin tegar , kenaikan bantuan dari JKM dari RM300 kepada RM550 sebulan, pembayaran elaun pendidik sebanyak RM500 sebulan bagi guru, dan pelbagai lagi gula-gula yang ditaburkan yang melibatkan berbillion ringgit untuk kepentingan politik tanpa menghiraukan keupayaan sebenar ekonomi mereka.
            Kita meragui dimanakah PR memperolehi sumber pendapatan untuk melaksanakan belanjawan RM220 billion memandangkan ketika ini mereka tidak mempunyai pengurusan yang cekap dan mereka bukanlah sebuah kerajaan yang mempunyai data-data yang lengkap untuk merangka belanjawan.
Kalau kita kaitkan sedikit, janji pilihanraya untuk negeri yang menang pada PRU 12 masih banyak belum ditunaikan dan sekarang PR menjanjikan sesuatu yang lebih besar yang sukar dilaksanakan pada masa akan datang. Ini boleh dilihat melalui negeri Selangor dimana pentadbiran mereka telah merosot dan kos pengurusan adalah tinggi. Selain itu, terdapat banyak janji yang tidak ditunaikan seperti pembayaran warga emas , ibu tunggal dan lain-lain. Adakah PR boleh diberi kepercayaan setelah melihat imej pentadbiran yang buruk di negeri Selangor ?
            Salah satu perkara yang disebut dalam bajet adalah kenaikan gaji kakitangan kerajaan kepada minimum RM 1100 sebulan , bunyinya menarik bukan setakat kakitangan kerajaan sehaja , malah sesiapapun pasti amat gembira . Isu kenaikan gaji telah lama dimainkan oleh PR tetapi menuju jalan buntu dan tidak berhasil.
            Sebagai ingatan pada 2007, Tun Abdullah Badawi telah menaikkan gaji awam antara 25%-40% dan kesannya harga barangan naik mendadak dimana beras 5 kg harga biasa ialah RM10 dinaikan ke RM12- RM15. Ini belum termasuk barangan lain sedangkan yang naik gaji hanya sekitar 1juta orang dari 26-27 juta rakyat pada masa itu. Pendek cerita ,kenaikan gaji tidak mempengaruhi peningkatan sokongan rakyat kepada BN. Jadi , apakah kesannya sekiranya cadangan Anwar itu menjadi kenyataan ? Permintaan barang keperluan yang tinggi daripada kumpulan kakitangan kerajaan akan menyebabkan kakitangan swasta yang tidak terlibat di dalam kenaikan gaji akan menjadi mangsa.
            Kesan ini boleh dilihat dengan kakitangan kerajaan negeri Selangor yang diperintah oleh PR. Beberapa minggu lepas, MB Selangor telah mengumumkan bahawa negeri Selangor mempunyai wang simpanan RM 1.1 billion sedangkan kita tahu Selangor mengalami belanjawan defisit selama 3 tahun berturut-turut. Yang menjadi persoalan sekiranya benar mempunyai wang sebanyak itu mengapakah Khalid Ibrahim tidak menaikan gaji minimum kakitangan kerajaan negeri Selangor terlebih dahulu? Sepatutnya perkara ini perlu dilakukan dahulu di negeri Selangor bagi membuktikan kepada rakyat sebelum Anwar mempraktikannya di peringkat nasional.
            Jadi, percayalah Anwar Ibrahim tidak akan menaikkan gaji minimum kakitangan awam negara ini kerana ianya melibatkan kos yang terlalu besar dan kesan kenaikan harga barangan yang tidak terkawal.Kesimpulannya, janji Anwar di dalam bajet ini sekali lagi bertujuan untuk menipu rakyat, tidak jauh berbeza dengan pembohongan terbesarnya lebih 3 tahun dahulu. Beliau berusaha berjanji apa sahaja asalkan berjaya mencapai cita-citanya.
            Sepanjang pembentangan bajet tersebut, tidak pula dinyatakan bagaimana PR akan memperolehi pendapatan mereka untuk menampung keperluan bajet tersebut. Sekiranya perkiraan mereka berdasarkan untuk menyambung apa yang telah disusun dan dijana oleh BN maka mereka sebenarnya adalah tak ubah seperti sikudung mendapat cincin. Mereka akan menggunakan semua wang yang ada hanya untuk menunaikan janji sahaja dan diakhirnya negara akan menjadi muflis.
Sesiapapun boleh menabur janji tetapi untuk menunaikannya bukan sesuatu yang mudah apatah lagi melibatkan wang RM220 billion ringgit. Pelbagai aspek professional yang memerlukan kepakaran pelbagai pihak antaranya Bank Negara, pakar ekonomi,penasihat kewangan dan lain-lain agensi diperlukan dan ianya akan mengambil masa yang lama untuk merumus belanjawan tersebut. Ianya bukan boleh dicipta dalam masa 2 hari apatah lagi tiada kepakaran dan bank data yang lengkap.
Kesimpulannya, mudah untuk berjanji dan bercakap apa sahaja tanpa perancangan teliti dan tambahan pula melibatkan cerita berbillion ringgit. Berapa ramai individu yang benar-benar ingin mengira segala apa yang dibentangkan oleh Anwar? Masyarakat akan terpesona dengan segala pemberian percuma dan gula-gula yang dihulurkan. PR sememangnya tahu tidak akan Berjaya untuk menawan Malaysia justeru mengambil peluang untuk berjanji apa sahaja untuk mengumpan rakyat Malaysia. Wang kerajaan Barisan Nasional telah tersedia untuk dihabiskan oleh mereka sekiranya berjaya membentuk kerajaan pada PRU 13 nanti. Persoalannya berapa lama masa diambil untuk menjadikan negara ini muflis sepenuhnya? Mereka boleh berjanji tetapi belum tentu boleh menjadi kerajaan yang baik kerana semuanya adalah cakap kosong orang-orang yang ingin berkuasa tanpa menghiraukan nasib sebenar rakyat Malaysia.

No comments: